måndag 2 juni 2014

Längtan efter att längta bort


En dag i början av maj åkte jag ut till Drottningholms slott. Promenerade längs grusgångarna mellan öar av välskötta grönområdena tillsammans med tyska, japanska och amerikanska turister. Tog ”kärleksstigen” mot Kinaslottet. Slottet byggdes av Gustav den III, den så kallade teaterkungen, och är en rosenröd söt liten byggnad inspirerad av den tidens bild av Kina.
 
Jag gick in i slottet, betraktade lacksniderierna med kinesiska motiv, elfenbensfigurer och statyer. Det slog mig hur fascinerade 1700-talets människor måste ha varit av dessa föremål och hur avlägset fjärran östern måste ha känts. Om jag hade sett samma föremål i en Kinainspirerad butik idag hade jag troligen inte tittat två gånger på dem utan direkt avfärdat det som krimskrams. Men i montrarna uppställda en och en kunde jag uppskatta exotismen de förmedlade. Jag blev lite nostalgisk.
 
När jag var sexton år var jag oerhört fascinerad av Kina och Japan. Jag plöjde igenom James Clavells klassiska asiensvit: Shogun, Tai-pan och Gai-jin. Jag läste japansk manga och såg på Anime, som på den tiden nästan bara gick att få tag på i Science Fiction-bokhandeln i Stockholm. Jag hittade Hello Kitty-hårspännen i en butik på Drottninggatan och trots att jag var för gammal köpte jag dem och bevarade dem som heliga reliker i min byrålåda. Asien tycktes så långt borta, och en resa dit symboliserade för mig det ultimata äventyret.
 
Nuförtiden känns inte dessa länder lika långt borta och jag funderar över varför. Jag tror inte det är för att jag har varit i Japan. Har det bara med att göra att jag har blivit äldre eller har världen förändrats? Är det lättare att besöka länder utan att sätta sin fot i dem nuförtiden? När jag gick runt i Kinaslottet och såg de föremål som hade transporterats till Sverige över oceaner av upptäcksresande och handelsmän kände jag ett sting av saknad. Jag längtade efter att längta bort till ett nästan otillgängligt land, som när jag var 16 och längtade till Japan.
 
Egentligen är det ju i grunden något positivt att kunna komma i kontakt med människor världen över på ett lätt sätt. Att uppleva kulturer genom medier som inte fanns för 20-30 år sedan. Kanske var det jag kände bara en längtan efter det genuina, det man ibland kan känna när man klickar iväg ett meddelande på Facebook till en vän i Frankrike, Kanada eller Japan. Man vill tillbaka till ett möte ansikte mot ansikte, ett möte man har jobbat för, kanske till och med tagit sig över hav för.
 
Matilda J

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar