fredag 19 december 2014

Om kritik

Varför skriver du? Är det för att tömma hjärnan på tankar och istället fästa dem på papper som ett slags egenterapi? Är det för att du har något angeläget att säga? Eller är det för att du vill se ditt namn i stora feta bokstäver på en bokrygg i bokhandeln? Eller kanske för att bli rik? Kanske är det av någon helt annan anledning.

Oavsett varför du skriver så kommer du så snart du låter någon annan än dig själv läsa det du skrivit att exponera dig för kritik! Kritik betyder granskning och bedömning. Kritik är egentligen neutralt, även om det ofta förknippas med någonting negativt, man granskar och bedömer både förtjänster och brister. Litteraturkritik är granskning och bedömning av texter.  I de allra flesta skrivarkurser jobbar man med konstruktiv kritik, vilket innebär att det även omfattar förslag till förbättringar. Syftet med den textkritik som ges är att en respondent genom att påpeka brister i en text ska kunna hjälpa en författare att förbättra sin text. Detta görs på en redan skriven text, och den kritik som framförs granskar texten objektivt.

Det kan kännas hårt att ta emot kritik. Speciellt om det är en text som man jobbat hårt med och är nöjd och stolt över. Som sedan någon annan ska peka ut fel och brister i. Men om en text innehåller mycket stavfel eller blandar tempus, så kommer de bristerna att föras fram av en respondent oavsett vem som skrivit texten. Kritiken är inte riktad mot författaren som person, utan är en objektiv bedömning av texten. I slutändan resulterar det förhoppningsvis, om författaren kan ta till sig av kritiken, i en bättre text! Dessutom, när det gäller en befintlig text, skulle det om en respondent enbart lyfte fram bra saker inte leda till att texten blev bättre. Klarar du av att ta emot kritik som blottlägger din texts brister?

Visst kan det kännas bra för självkänslan och självförtroendet när man får beröm. Där är den kritik som lyfter fram en texts förtjänster mer personlig än vad den kritik som lyfter fram brister är. Det riktar sig mot en författares styrkor. Det som är bra gjort. "Dina miljöbeskrivningar är fantastiska och skapar en tät och mystisk stämning! Här har du verkligen lyckats, bygg vidare på det!" Men det hjälper egentligen inte en redan skriven text. Däremot hjälper det framtida texter som en författare skriver.

Sedan kan givetvis den kritik som en respondent ger föras fram på ett antal olika sätt. Förmodligen lika många sätt som det finns personligheter. Sättet kan upplevas mer eller mindre hårt, rakt, aggressivt, destruktivt? Men det handlar mer om hur respondenten är som person, snarare än att kritiken i sig egentligen är olika beroende på vem som ger den. Säger man att "du använder för många svåra ord vilket stoppar upp läsflödet" är det så oavsett vem som för fram det! Klarar du att ta sådan kritik?

Om man har svårt för att ta kritik på en skrivarkurs ska man nog igen fråga sig "Varför skriver jag?". Om svaret är att du någon gång skulle vilja få någon av dina texter publicerade så måste du nog vänja dig vid kritik. Den konstruktiva kritik som ges på kursen syftar till att hjälpa dig. Den kritik som en förläggare ger syftar kanske till att förändra din historia till något som säljer bättre. Kan du ta det? Skulle du lyckas och få din roman publicerad så kommer varje läsare att vara en potentiell kritiker och alla komma inte gilla det du skrivit. En del kommer att såga ditt verk vid fotknölarna, säga att "Den här boken var alldeles för lång, dåligt skriven och förutsägbar intill förbannelse, förutom när något löjligt händer!" (1 stjärna på Amazon för Harry Potter och dödsrelikerna!)

Kan du ta sådan kritik som verkligen är negativ och destruktiv? Varför skriver jag? Förhoppningsvis är svaret att du gör det för att det är kreativt och roligt! Använd kritik som ett hjälpmedel för att förbättra dina texter. Ta inte kritik personligt utan hellre med en nypa salt!

RA