fredag 19 december 2014

Push i skrivandet


Idag är det fredagen den 19 december 2014 och jag tänker tillbaka på tiden som jag har gått på skrivarkursen på Nyköpings Folkhögskola.


Kursen var på distans och det var ett bra format för mig, då jag satt hemma och studerade och skickade in arbetsuppgifterna via internet till GoogleGroups där vi kunde läsa varandras texter, mycket praktiskt. Mina kurskamrater har alla varit på olika nivåer i sitt skrivande och det har varit väldigt spännande att se de olika stilarna på texter som alla har skickat in. Vissa har tankarna på att skriva egna böcker och andra idéer med sitt skrivande. I kursen så var det ju en journalistisk och en skönlitterär del och för mig så har den skönlitterära varit mer intressant, då det fria skrivandet har tilltalat mig. Jag läser mycket, så att få mer push i sitt eget skrivande har varit lärorikt, då jag upptäckt detta med tempusformen och hur lite jag har satt mig in i den konstigt nog. Men det ska jag bli bättre på, att bli konsekvent i mina texter.

Då jag ursprungligen kommer från Nyköping så var det trevligt att vara tillbaka hit de fyra när-träffarna och möta de trevliga kurskamraterna. Jag upptäckte att det är mycket som har förändrats på de år som jag har hållit mig härifrån. Jag bor nu uppe i Orsa, Dalarna och trivs ganska bra med det, men har i och med kursen i Nyköping fått tanken på att flytta ”hem” igen. Samtidigt som jag har trivts med att komma ner hit för att studera och samtidigt träffa lite familj som man inte sett på länge, så har jag blivit lite stressad av stadspulsen. Då jag bodde här så tyckte jag att Nyköping var för litet och ville flytta till något större, men nu så är ju detta storstan för mig, med allt det medför. Både på gott och ont. Känner att jag blir lite stressad när jag kommer ner och denna värme och fuktighet, vet inte hur lång tid det skulle ta att acklimatisera mig om jag skulle flytta ner hit igen. Sen är det kranvattnet, otrevlig, konstig bismak. Van vid att vatten inte ska smaka någonting. Så det var lite jobbigt för mig. Jag fick dricka flaskvatten, vilket jag avskyr, men hellre det än att må illa.

Men nog om negativitet! Kursen var en trevlig kortare kurs som jag rekommenderar till andra då den var lagom stor och att man skriver den på distans. Jag fick lära mig en del som man inte har tänkt på då man suttit hemma på kammaren och skrivit så när jag sätter mig för att skriva framöver så kommer jag att tänka på vad jag har fått lära mig på Nyköpings Folkhögskola!

Tack alla! Både mina lärare och mina kurskamrater.

Daniel Granat

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar