onsdag 7 december 2011

RUT och ROT avdrag, snart dags för PVA?

Jag har den senaste tiden funnit att mer och mer av min tid går åt till att ta hand om plötsligt uppkomna incidenter. Vad allt har gemensamt är att det är min tid som blir lidande. Visst har det att göra med prioriteringar och det faktum att dagens samhälle mer eller mindre kräver att vi ska vara tillgängliga 24 timmar om dygnet. Jag har dock funnit bot på problemet.

I veckan har jag nu anlitat en virtuell assistent som ska hjälpa mig i arbetet. Den virtuella assistenten ska bistå med hjälp att utföra sådana uppgifter som tar för mycket tid från det arbete som jag gör bäst. Och det arbete som jag tjänar pengar på.

Ställtid
Efter att för flera år sedan ha läst Bodil Jönssons bok Tio Tankar om Tid fann jag att den största tidstjuven för mig är min långa ställtid. Ställtid är den tid det tar att komma igång med ett projekt. Exempelvis kan det vara att ta sig tid att sätta sig ner, finna inspiration och skriva ett blogginlägg. Det kan också vara det där renoveringsarbetet av vardagsrummet.

I de flesta av de här fallen, som många gånger tar lite längre tid att slutföra, blir man ofta avbruten och distraherad. Telefonen ringer, barnen bråkar, maten ska lagas med mera. Vad som då händer är att det för varje gång jag måste börja om på nytt tar ytterligare lite tid att komma i fokus och ett med uppgiften. Av den anledningen tar inte bloggskriveriet 30 minuter att färdigställa utan snarare en timme och 30 minuter med alla avbrott där emellan.

Skatteavdrag
Det var därför som jag insåg den enorma potentialen med att anlita en virtuell assistent. Inte bara kan personen hjälpa mig med att effektivisera min tid på arbetet, jag kan dessutom få saker och ting gjorda privat. Assistenten gör ingen urskiljning mellan det företagsmässiga och det privata.

Jag har plötsligt någon som kan skriva och posta alla julkort utan att det tar mig den tid och ork som det ofta innebär. Min assistent har dessutom fått i uppdrag att se till att sammanställa och uppdatera alla mina adresser i adressboken och hjälpa mig med research för min egen bok. Allt för bara ca 800 kronor per månad.

Det får mig automatiskt att tänka på ROT (Renovering Och Tillbyggnad ) och RUT (Rengöring, Underhåll och Tvätt) avdragen. Om dessa avdrag blivit möjliga för att förenkla vår vardag bör även en virtuell assistent kunna bli det också – en så kallad PPA (Privat Virtuell Assistent).

/Mats Goldberg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar