fredag 14 december 2012

Det gamla vanliga

En vanlig onsdag i matbutiken står en äldre dam vid tidningshyllan och småpratar för sig själv och för kassörskan.
 
− En skvallertidning ska jag ha. Fast det står samma sak i dem jämt. Och inget är sant. Men en Se & Hör måste jag ha!
Och så måste hon titta i Hemmets Journal förstås, för hon ska se om en sak är med.
− Är det okej? frågar hon medan hon bläddrar i tidningen.
Hon lovar att vara försiktig med sidorna. Hon är ju inte en sån som läser tidningar i affären.
− Men tänk det finns ju många hemska människor som gör sånt!
− Det är ingen fara, försäkrar kassörskan med ett leende.
− Jo, för jag har ju köpt en vas och här i tidningen brukar de skriva om olika gamla föremål och kanske att den är med den här veckan. Jag är så nyfiken på vad den är värd nämligen.

Hon står framme vid kassabandet och bläddrar.
− Nej, inte den här veckan heller.
Hon går tillbaka med tidningen och fortsätter,
− Det är ju inte säkert att den någonsin kommer vara med. Men man måste ju kolla. Ja, nej, då tar jag Se & Hör i alla fall. Det står ju samma skvaller. Men ja, du vet!

APB

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar