lördag 21 december 2013

Jag vill egentligen inte vara språkpolis, men…

när jag i dagens DN möts av en tvåsidesannons om det stora byggföretagets nyproduktion där rubriken lyder: Vart står din gran nästa jul? – då är jag beredd att rycka ut med ordbatongen i högsta hugg!

Jag älskar ord. Våra ursvenska ord såväl som våra invandrade, de lånade såväl som de swengelska. Men när swengelskan visar sig i särskrivningar, då går larmet igen, och jag sätter på blåljuset.

Vad har hänt med vårt svenska språk de senaste åren? Dagligen hittar jag i tidningar och i sociala medier direkt felaktiga former av ord och särskrivningar. I radions program ”Språket” är professor Andersson, enligt min mening, lite för tolerant ibland. Visst ska vårt språk utvecklas, men ska det utarmas? Stavning och ords betydelse har naturligtvis förändrats under årens lopp, och det är ofrånkomligt. Jag vill inte ha tillbaka gammalstafvning, och inte stenhårda regler. Dock önskar jag att man i våra media slapp se och höra exempelvis vart? i stället för var?,  före i stället för innan”, större än mig” i stället för ”större än jag”!

Jag älskar ord. Om ORDGLÄDJE skrev jag för några år sedan:

Ordförrådet har generösa öppettider
har oskrivna regler och bokstavstrogen personal.
Alla orden finns där, väntar bara på behandling.
Längst ner i ordlagrets skrymslen
finns ord som inte längre nyttjas:
Esomoftast och dymedelst väntar på en ny vår
Änskönt och enkannerligen
hoppas på dammvippa och nytt ljus.
Nyinkomna ord exponeras skamlöst
i skyltställ och fönster
tränger sig fram till första position
och skryter med sin utländska härkomst.
Dataglosor blandar sig i samtalet
och hör snart till inventarierna.

Finns här några snälla ord?
Några rimord till dopparedan?
Samvetsömma ord till oskrivna brev?
De rätta orden – var finns de?
Skrivhanden famlar och söker i ordarkivet
hittar och mixar, stryker ett medljud
Språksinnet avsmakar varje valör
kryddar med invektiven
och klyver kanske ett ord här och där.
Här råder ett visst mått av bokstavsordning
Jag fröjdas åt jakten
och gläder mig åt ordbytet.
ALLA ORDEN ÄR MINA!

Aja 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar