måndag 16 maj 2011

Dagboksblad i maj

Jag är en lugn person, känd för mitt tålamod. Det kan ingen tro som ser mig nu. Jag svär och förbannar, snudd på sparkar. Inombords rasar hjälplöshet och vrede. Egenskaper är då verkligen inte statiska. Det är helt och hållet sammanhanget som placerar dem var på skalan de befinner sig. Mitt lugn och tålamod övergår till motsatsen vid samröre med teknik.
-  Märkligt, säger omgivningen, du som är så matematiskt lagd!
Som om det skulle korrelera på något sätt! Vad då? Problem med konkreta saker har väl inte ett dugg med abstrakta tankekedjor att göra! Sådana påpekanden får mig bara ännu mer arg och frustrerad.

Jag kan helt enkelt inte hantera teknik. Är jag bortrest kan jag inte duscha om man inte har en likadan anordning som hemma, hittar helt enkelt inte knappen för omställning mellan kran och dusch.

 När jag köpte ny TV kunde jag inte använda den på en månad för att jag inte hittade på- och avstängningsknappen. Jag tog mig igenom en hel katalog utan att få en instruktion i hur man sätter på TV:n.

Åtskilliga är de TV-program jag spelat in som inte är vad de var ämnade att vara.

Diskmaskinen tog mig en evighet att förstå mig på. Folk undrade varför jag diskade för hand när jag hade maskin. Jag ringde både leverantören och installeraren och framstod som komplett IQ-befriad innan jag stötte på en vänlig själ som kunde förklara för mig.

Jag vill inte ha en ny mobiltelefon, för jag vet att den bara kommer att göra mig ilsken. Ju fler funktioner, ju fler explosioner!

Och nu är det datorn, som är föremålet för min vrede. Efter flera års undvikande av varandra hade vi nu kunnat börja umgås och jag gladde mig. Jag började känna mig som en stolt hundägare som lyckats få sin älskling att lyda. Men då, när det var dags för ny inlärning satte den sig på tvären. Ja, det var inte bara det, den gick till anfall! Den kastade om all inmatning i en enda röra. Den vägrade att städa. Den bara hånlog och fortsatte att hävda sin egen vilja och gömde maten. Nej, nu är det dags för DATA-avel! Vad som behövs är en ny ras, en lydig, intelligent ras, som förstår vad man menar och som tar muntliga kommandon eller ve och fasa, det kanske är jag som behöver en omprogrammering!

B.H.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar