tisdag 10 maj 2011

När verkligheten knackar på dörren

Ibland måste jag fly från verkligheten, eller oftast är det så.  Fly är något som jag är otroligt bra på och varför jag gör det finns det egentligen inget ärligt svar på. Jag vill bort och då är det bästa sättet att packa väskan och boka nästa möjliga avgång mot varmare breddgrader. 
Igår var en helt underbar dag, solen gassade när jag vaknade vid två efter sju timmars härlig sömn. Har jobbat natt hela helgen och när kroppen säger sov är det bara att sova, även fast jag vill ut och sola. Det är svårt att skilja på de två s:en men det första är smartast för att inte klappa ihop, believe me!
Tog sedan en promenad för att träffa en släkting och väl tillsammans gick vi längst storgatan ner på väster. Jag stannade plötsligt till då jag såg skyltfönstret med ”sista minuten” resorna till en annan breddgrad. Åmade mig lite och brast sedan ut,  
– Jag vill utomlands!
Till svar fick jag en liten lättare suck och ett,  
– Men du kom ju precis hem från en resa.
What? Precis? Det är etthundratolv dagar sedan jag kom hem. Det kan inte någon påstå sig vara ”precis/nyligen”, det är nästan precis en tredjedel av ett år. Jag vet det kan låta som jag är besatt av tid men på något sätt blir man det. Nej inte man, jag blir det. Beroende av tiden runt om mig. Jag älskar att resa, skulle kunna resa i oändlighet, i tiden, lätt! Men det finns inte på riktigt så nu har jag bestämt mig för att växa upp.
Nyligen tjugofem år fyllda och livet står framför mina fötter. Jag har haft det tungt, för tungt. Men jag är tillbaka. Therese med sitt sprudlande leende och med gaspedalen ständigt nere, I am back! Känns så skönt att skriva det, jag är verkligen tillbaka! Superwoman!
Med en morgonpromenad, nytvättade kläder och en korv stroganoff som resulterade i den godaste mat jag lagat på länge har jag bestämt mig för att söka jobb i huvudstaden. Ett jobb sökes sen blir det på med de slitna shortsen ( som inte använts sen Bali), ett aprikosförgat linne, vita jympaskor och en grå kavaj över det. Dagens outfit är klar.

Tänker mycket på det Michael Jackson en gång skrev…
I´m starting with the man in the mirror
I´m asking him to change his ways
And no message could have been any clearer
If you wanna make the world a better place
Take a look at yourself and then make a change
Arrivederci!
T.H.

1 kommentar: