onsdag 4 maj 2011

Vilken underbar dag?

Jag vaknade inte förrän 08.00 i morse, men å andra sidan hade jag suttit och skrivit till 24.00 kvällen innan. Det var nu dags att i det fina vädret ta en rask morgonpromenad. Jag hann inte mer än runt stugknuten, när jag upptäckte något ovanligt på marken. Mina ögon fokuserade på något litet och ovalt i dova vackra färger. Jag var tvungen att böja mig ner för att kunna se vad det var.
Jag trodde först att det var en smyckesten, för föremålet var så vackert melerat. Färgsättningen gick i svagt turkos, bege och äggskalsfärg. Med en liten pinne försökte jag vända föremålet för att studera det lite närmare. När det rullat runt på andra sidan var det inte svårt att se vad det var. Det lilla fågelägget hade kanske rullat ur sitt bo eller på annat sätt hamnat på skogsstigen. På undersidan kunde jag se en del av den lilla fågelkroppen som helt oskyddad blottades i det vackra skalet. Vad gör man i en sådan stund? – Det är svårt, men jag tittar på det vackra ägget och det tragiska som har hänt. Jag förstår att naturens lagar har talat.
UK

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar